WOJCIECH KALISZEWSKI, PIĘKNO, PIEKŁO I PRAWDA

Na półce gromadzącej monografie pisarzy źle widzianych i skazanych na zapomnienie w powojennej Polsce przez długie lata brakowało prawdziwie wyczerpującej książki o Beacie Obertyńskiej. Jej nazwisko pojawiało się wprawdzie po roku 1989 coraz częściej we wspomnieniach, artykułach okolicznościowych, antologiach i rozprawach historycznoliterackich, ale na szeroko zakrojoną, odważną opowieść o sobie i swoim pisaniu Obertyńska musiała czekać długo. To tak, jakby los poddawał ją szczególnej próbie nieobecności, wykreślając jej nazwisko nie tylko z katalogu lektur, ale i z żywej tradycji kultury. Los nie był jednak w tym wypadku ślepy i obojętny. Nagrodził bowiem pisarkę niezwykle piękną, głęboko rozumiejącą i doskonale napisaną książką Anny Piwkowskiej. Piękno i piekło – tak Piwkowska zatytułowała swoją „opowieść o Beacie Obertyńskiej” – wydobywa autorkę Głogu przydrożnego z głębokiego cienia na światło dzienne, przywraca ją symbolicznie do życia i zwraca realnie jej twórczość czytelnikom. Jest to więc książka pionierska, przecierająca szlak, odsłaniająca zresztą nie tylko postać samej Beaty Obertyńskiej, ale ukazująca także dramatyczne losy wielu Polaków, którym wojna raz na zawsze zniszczyła życie, przekreśliła plany i odebrała zwyczajną codzienną radość.
Napisać książkę o kimś, kto miał nie tylko talent, osobowość, ale był także świadkiem zdarzeń układających się w historię dwudziestowiecznej Europy, kto ponadto dziedziczył wyjątkową rodzinną artystyczną tradycję, jest bardzo trudno. Trzeba bowiem połączyć to, co w sposób naturalny biegnie swoim torem, trzeba pokonać te siły odśrodkowe biograficznej materii, które decydują o bogactwie i różnorodności postaci. Inaczej mówiąc: trzeba jakby na nowo uformować kogoś, kto będzie wierny swej oryginalnej postaci, a jednocześnie stanie się bohaterem spójnym, czytelnym i rozpoznawalnym. Piwkowskiej udało się znakomicie pokonać te rozliczne trudności i powiązać wątki biograficzne oraz twórcze w jedną fabułę. Ale już sam tytuł książki – Piękno i piekło – jest jakże wymownym świadectwem owych napięć, przeciwieństw i tragicznych kontrastów, składających się na życie Obertyńskiej. Zderzenie tych dwóch sił, agon wartości i antywartości, w pełni oddaje rzeczywisty los autorki Z domu niewoli. Uchwycić zaś istotę tego starcia i nadać mu postać opowieści i mówić o tym od siebie, to jakby w największym z możliwych stopniu utożsamić się z postacią Obertyńskiej, odczytywać jej słowa, przeżycia i wrażenia jako swoje, iść nie za nią, ale z nią, obok, nie tyle współczuć, ile w s p ó ł o d c z u w a ć. Piwkowska musiała więc nie tylko mierzyć się z materiałem faktograficznym, ale przede wszystkim z jego głębią, z tym, co niewidoczne, a bez czego ta książka byłaby tylko literaturą.

[Dalszy ciąg w numerze.]

Powrót do numeru

We use cookies to personalise content and ads, to provide social media features and to analyse our traffic. We also share information about your use of our site with our social media, advertising and analytics partners. View more
Cookies settings
Accept
Privacy & Cookie policy
Privacy & Cookies policy
Cookie name Active

Polityka prywatności

Instytut Książki dba o poszanowanie prywatności osób korzystających z jego serwisów w domenie www.topos.com.pl. Dane, które zbieramy, są wykorzystywane wyłącznie do celów statystycznych.

Jakie dane o Tobie zbieramy?

Dane zbierane automatycznie:
Gdy odwiedzasz naszą stronę internetową automatycznie zbierane są dane dotyczące Twojej wizyty, np. Twój adres IP, nazwa domeny, typ przeglądarki, typ systemu operacyjnego, miejscowość, w której mieszkasz, itp.

Dane zbierane, gdy kontaktujesz się z nami:
Gdy kontaktujesz się z nami za pomocą telefonu lub poczty e-mail, przekazujesz nam swoje dane osobowe, np. imię, nazwisko, adres e-mail, itp. Wszystkie dane zbieramy tylko i wyłącznie w celach kontaktowych. Nie przekazujemy ich stronom trzecim i nie przechowujemy dłużej niż to konieczne.

W jaki sposób wykorzystujemy Twoje dane?

W żadnym wypadku nie będziemy sprzedawali danych zebranych o Tobie podmiotom trzecim.
Dane zbierane automatycznie mogą być użyte do analizy zachowania użytkowników na naszej stronie internetowej, zbierania danych demograficznych o naszych użytkownikach lub do personalizacji zawartości naszych stron internetowych. Dane te są zbierane automatycznie.

Dane zbierane w trakcie korespondencji pomiędzy Tobą a naszym serwisem będą wykorzystane wyłącznie w celu odpowiedzi na Twoje zapytanie.

W przypadku kontroli Generalnego Inspektora Ochrony Danych Osobowych Twoje dane mogą zostać udostępnione pracownikom Biura GIODO zgodnie z ustawą o ochronie danych osobowych.

Wykorzystanie ciasteczek („cookies”)

Nasza strona internetowa wykorzystuje ciasteczka, które służą m.in. identyfikacji Twojej przeglądarki podczas korzystania z naszej witryny, abyśmy wiedzieli, jaką stronę Ci wyświetlić. Ciasteczka pomagają nam dostosować naszą ofertę do odpowiednich odbiorców i sprawdzić skuteczność docierania publikowanych informacji do określonej grupy użytkowników. Ciasteczka nie zawierają żadnych danych osobowych.

Większość używanych przeglądarek, zarówno na komputerach, jak i smartfonach czy innych urządzeniach, domyślnie akceptuje pliki „cookies”. Gdy zechcesz zmienić domyślne ustawienia, możesz to zrobić w przeglądarce. W przypadku problemów z ustawieniem zmian należy skorzystać z opcji „Pomoc” w menu używanej przeglądarki.

Wiele plików „cookies” pozwala na wygodniejsze i efektywniejsze korzystanie z serwisu. Wyłączenie ich może spowodować nieprawidłowe wyświetlanie się treści serwisu w przeglądarce.

Zmiany naszej Polityki prywatności

Zastrzegamy sobie prawo do zmiany niniejszej Polityki prywatności poprzez opublikowanie nowej Polityki prywatności na tej stronie.
W razie pytań dotyczących ochrony prywatności prosimy o kontakt, nasze dane kontaktowe podane są na stronie internetowej.

W zakresie nieuregulowanym niniejszą Polityką prywatności obowiązują przepisy z zakresu ochrony danych osobowych RODO.

Save settings
Cookies settings
Skip to content