BOGUSŁAW JASIŃSKI, JAK CZYTAĆ DZIŚ „PSALMY”? O LEKTURZE NIEMOŻLIWEJ NA PRZYKŁADZIE PSALMU 103

Psalm 103:

Błogosław, duszo moja, Pana!

Błogosław, duszo moja, Pana,
i całe Jego wnętrze – święte imię Jego!
Błogosław, duszo moja, Pana,
i nie zapominaj o wszystkich Jego dobrodziejstwach!
On odpuszcza wszystkie twoje winy,
On leczy wszystkie twe niemoce.
On życie twoje wybawia od zguby,
On wieńczy cię łaską i zmiłowaniem,
On twoje dni nasyca dobrami:
odnawia się młodość twoja jak orła.
Pan czyni dzieła sprawiedliwe,
bierze w opiekę wszystkich uciśnionych.
Drogi swoje objawił Mojżeszowi,
dzieła swoje synom Izraela.
Miłosierny jest Pan i łaskawy,
nieskory do gniewu i bardzo łagodny.
Nie wiedzie sporu do końca
i nie płonie gniewem na wieki.
Nie postępuje z nami według naszych grzechów
ani według win naszych nam nie odpłaca.
Bo jak wysoko niebo wznosi się nad ziemią,
tak można jest Jego łaskawość dla tych, co Go się boją.
Jak jest odległy wschód od zachodu,
tak daleko odsuwa od nas nasze występki.
Jak się lituje ojciec nad synami,
tak Pan się lituje nad tymi, co się Go boją.
Wie On, z czego jesteśmy utworzeni,
pamięta, że jesteśmy prochem.

Dni człowieka są jak trawa;
kwitnie jak kwiat na polu:
ledwie muśnie go wiatr, a już go nie ma,
i miejsce, gdzie był, już go nie poznaje.
A łaskawość Pańska na wieki wobec Jego czcicieli,
a Jego sprawiedliwość nad synami synów,
nad tymi, którzy strzegą Jego przymierza
i pamiętają, by pełnić Jego przykazania.

Pan w niebie tron swój ustawił,
a swoim panowaniem obejmuje wszechświat.
Błogosławcie Pana, wszyscy Jego aniołowie,
pełni mocy bohaterowie, wykonujący Jego rozkazy,
«by słuchać głosu Jego słowa».
Błogosławcie Pana, wszystkie Jego zastępy,
słudzy Jego, pełniący Jego wolę!
Błogosławcie Pana, wszystkie Jego dzieła,
na każdym miejscu Jego panowania:
błogosław, duszo moja, Pana!

Przed lekturą tego psalmu należałoby w gruncie rzeczy poddać się pewnemu eksperymentowi, a mianowicie na pewien czas przestać czytać Psalmy, a potem wrócić do nich i zacząć właśnie od tego. Innymi słowy, poniekąd powtórzyć na użytek teologii metodę fenomenologiczną wyrażoną przez Edmunda Husserla w jego zawołaniu: „zu den Sachen selbst”. Dopiero wtedy zajaśnieje on jeszcze pełniej i rzeczywiście okaże się, że jest perłą całego Psałterza. Skąd jednak płynie taki zachwyt nad tym tekstem? Otóż całe jego przesłanie opiera się na głębokim przeświadczeniu, iż wszystko co istnieje, jest bezinteresownym darem od Boga, i dlatego chociażby wymaga tego elementarnego odruchu podziękowania, czyli błogosławienia Pana. Z tego też oczywistego faktu wyprowadza psalmista istotę miłosierdzia Bożego oraz odpuszczenie wszelkich win. Owo darowanie grzechów nie spada na nas bowiem jak grom z jasnego nieba, ale po prostu wynika z istoty samego cudu istnienia, a zatem jest naprawdę uzasadnione! Cała ta przedziwna (dla życia) logika myślenia i odczuwania prowadzi nas jednak do tego jednego, powiedzielibyśmy wręcz: aksjomatycznego punktu, którym jest pełne doświadczenie oczywistości samego istnienia. Tutaj poniekąd wszystko się rodzi i do tego też wszystko zmierza. O ile jednak w niniejszym psalmie anonimowy autor koncentruje się na dziękczynieniu, o tyle w psalmie następnym, będącym również hymnem na cześć Pana, jego uwaga skupia się na wychwalaniu Boga. I nie jest to tylko przypadkowa gra słów, idzie za nimi zasadnicza różnica postaw: tu, dziękuję, że jestem, a tam widzę potęgę całego stworzenia i dlatego wielbię Stwórcę. Jednak w jednym i w drugim przypadku nie ogarniam umysłem obu tych cudowności bytu, dlatego w naturalny sposób chylę czoła przed Majestatem Boga.
Psalmista zaczyna od zwrotu tajemniczego: „całe moje wnętrze” to „święte imię” Pana. Od razu zatem wskazuje, że Boga szukać trzeba bynajmniej nie w zewnętrznych formach życia, ale tam, dokąd te formy nie sięgają, i jednocześnie tam, skąd się biorą. W zwrocie tym w kongenialny sposób mamy więc ukazaną niezwykłą perspektywę patrzenia: nie chodzi już o to, co widzimy, lecz o to, dlaczego w ogóle widzimy, również nie pytamy o to, czym jest coś, co oglądamy, ale o to, jak w ogóle to coś jest. Odsłaniamy zatem zupełnie inną (od życiowej) warstwę bytu, albowiem spod jego rozlicznych kształtów, wyglądów i form wydobywamy tę jedną inwariantną jego cechę, a mianowicie to, że jest. I dopiero to warte jest namysłu i uwagi najwyższej, na jaką nas stać. To jest punkt wyjścia do „rozumiejącej” lektury tego psalmu. Cała reszta staje się konsekwencją przyjęcia tego właśnie założenia.

[Dalszy ciąg w numerze.]

Powrót do numeru

We use cookies to personalise content and ads, to provide social media features and to analyse our traffic. We also share information about your use of our site with our social media, advertising and analytics partners. View more
Cookies settings
Accept
Privacy & Cookie policy
Privacy & Cookies policy
Cookie name Active

Polityka prywatności

Instytut Książki dba o poszanowanie prywatności osób korzystających z jego serwisów w domenie www.topos.com.pl. Dane, które zbieramy, są wykorzystywane wyłącznie do celów statystycznych.

Jakie dane o Tobie zbieramy?

Dane zbierane automatycznie:
Gdy odwiedzasz naszą stronę internetową automatycznie zbierane są dane dotyczące Twojej wizyty, np. Twój adres IP, nazwa domeny, typ przeglądarki, typ systemu operacyjnego, miejscowość, w której mieszkasz, itp.

Dane zbierane, gdy kontaktujesz się z nami:
Gdy kontaktujesz się z nami za pomocą telefonu lub poczty e-mail, przekazujesz nam swoje dane osobowe, np. imię, nazwisko, adres e-mail, itp. Wszystkie dane zbieramy tylko i wyłącznie w celach kontaktowych. Nie przekazujemy ich stronom trzecim i nie przechowujemy dłużej niż to konieczne.

W jaki sposób wykorzystujemy Twoje dane?

W żadnym wypadku nie będziemy sprzedawali danych zebranych o Tobie podmiotom trzecim.
Dane zbierane automatycznie mogą być użyte do analizy zachowania użytkowników na naszej stronie internetowej, zbierania danych demograficznych o naszych użytkownikach lub do personalizacji zawartości naszych stron internetowych. Dane te są zbierane automatycznie.

Dane zbierane w trakcie korespondencji pomiędzy Tobą a naszym serwisem będą wykorzystane wyłącznie w celu odpowiedzi na Twoje zapytanie.

W przypadku kontroli Generalnego Inspektora Ochrony Danych Osobowych Twoje dane mogą zostać udostępnione pracownikom Biura GIODO zgodnie z ustawą o ochronie danych osobowych.

Wykorzystanie ciasteczek („cookies”)

Nasza strona internetowa wykorzystuje ciasteczka, które służą m.in. identyfikacji Twojej przeglądarki podczas korzystania z naszej witryny, abyśmy wiedzieli, jaką stronę Ci wyświetlić. Ciasteczka pomagają nam dostosować naszą ofertę do odpowiednich odbiorców i sprawdzić skuteczność docierania publikowanych informacji do określonej grupy użytkowników. Ciasteczka nie zawierają żadnych danych osobowych.

Większość używanych przeglądarek, zarówno na komputerach, jak i smartfonach czy innych urządzeniach, domyślnie akceptuje pliki „cookies”. Gdy zechcesz zmienić domyślne ustawienia, możesz to zrobić w przeglądarce. W przypadku problemów z ustawieniem zmian należy skorzystać z opcji „Pomoc” w menu używanej przeglądarki.

Wiele plików „cookies” pozwala na wygodniejsze i efektywniejsze korzystanie z serwisu. Wyłączenie ich może spowodować nieprawidłowe wyświetlanie się treści serwisu w przeglądarce.

Zmiany naszej Polityki prywatności

Zastrzegamy sobie prawo do zmiany niniejszej Polityki prywatności poprzez opublikowanie nowej Polityki prywatności na tej stronie.
W razie pytań dotyczących ochrony prywatności prosimy o kontakt, nasze dane kontaktowe podane są na stronie internetowej.

W zakresie nieuregulowanym niniejszą Polityką prywatności obowiązują przepisy z zakresu ochrony danych osobowych RODO.

Save settings
Cookies settings
Skip to content