TOPOS NR 4 (125) 2012

POEZJA

TOMAS TRANSTRÖMER, Haiku, Burza, Po ataku, Zimowa noc, Oni, Poranne ptaki, Elegia, Orla Skała, Fasady, Listopad, Pada śnieg, Podpisy, przeł. Getsungen (Andrzej B KRAJEWSKI-BOLA) // 5
ADAM ZAGAJEWSKI, Rozkwitający poemat, Manet // 15
ADRIANA SZYMAŃSKA, Przeczucie, Przypowieść z mewą śmieszką, Przypowieść z aniołem stróżem, Wyzwolenie, Zaświat // 75
JAROSŁAW JAKUBOWSKI, Ojczyzna, Spacer, Nad zalewem, Księżyc w Byszewie, Chmura znad Byszewy, *** (Tyle lat w ogłupieniu…) // 89
Ks. JAN SOCHOŃ, Łóżko, Przedmioty, Drzewa, Sikorka w oknie // 98
BOGDAN JAREMIN, nadawca sensu, psia gwiazda, morze z orłowskiego klifu // 112
ŁUKASZ MAŃCZYK, Poeta pisze do Krzysztofa Kuczkowskiego, Sosna, *** (W dzieciństwie było to miejsce…), Bawarka, „w tym kraju” // 120
MACIEJ MAZUREK, Świt i kobieta, Dwie wrony, Patrzyłem, O pięknie, Podsłuchane w barze „Zacisze” // 131
DOROTA RYST, Rainer Maria Rilke pisze list, chwila, gesty, etykiietki // 142
ZBIGNIEW JASINA, Wezbrały strumienie, Kronikarze przychodzą później, *** (Po latach stają…) // 150

ROZMOWY „TOPOSU”

Poezja daje nam życie uważne. Z Adamem ZAGAJEWSKIM rozmawia Wojciech KASS // 17
„Czy piękno jest przereklamowane?”. Z artystą Andrzejem DUDZIŃSKIM rozmawia Wojciech KASS // 79

ESEJE/ SZKICE/ PRZYCZYNKI KRYTYCZNE/ LISTY

MIROSŁAW DZIEŃ, Wobec paradygmatu płynnej nowoczesności. Adama Zagajewskiego obrona życia duchowego // 26
EWA DRYGLAS-KOMOROWSKA, Sztuka jako kształt rzeczywistości. O znaczeniu malarstwa w twórczości Adama Zagajewskiego // 38
JACEK HNIDIUK, Poeci „brulionu” wobec Adama Zagajewskiego – od admiracji do negacji? // 58
PIOTR WIKTOR LORKOWSKI, Odczarować Zagajewskiego (o Wierszach wybranych Adama Zagajewskiego) // 70
BOGUSŁAW KIERC, Pan Lusterkorilke (o Zapiskach Maltego Lauridsa Brigge R.M. Rilkego) 101
TERESA RUDOWICZ, To, co zwiemy początkiem, często bywa kresem. O linoskoczkach, wędrówce i mecie w wierszach Dakowicza, Eliota i Sikorskiego // 105
TERESA TOMSIA, Stacja metafizyczna na drodze poznania (w nowych wierszach Bogusławy Latawiec) // 115
ARTUR FRYZ, Od-czytanie Kornhausera (o Było nie minęło pod red. Adriana Glenia) // 125
MARCIN CIELECKI, Listy na czas kryzysu (o książce Życie w listach Thomasa Mertona) // 134
MARIUSZ KALANDYK, Antybiografia – ponowienie, klucz, pretekst… (Imię i znamię) // 145
AGNIESZKA RYDZ, Największe pytanie (o Bliźniego, swego Zbigniewa Chojnowskiego) // 152
WŁODZIMIERZ PAŹNIEWSKI, Alibi tymczasowe // 212

TEOLOGIA POETÓW

ZOFIA ZARĘBIANKA, Duchowe znaczenie estetycznych dylematów, czyli ukryte sensy deklaracji poetyckich: Johann Wolfgang Goethe, Natura z sztuką zdają się zwaśnione // 93

PROZA / DZIENNIKI

WOJCIECH FUŁEK, Drzwi do Boga // 155

RECENZJE

FELIKS NETZ, Jechałem na Wschód (M. Sworzeń, Opis krainy Gog) // 166
KATARZYNA PANFIL, Tłumacząc Miłosza (Dedecius – Miłosz. Listy / Briefe 1958–2000, oprac. P. Chojnowski) // 167
JACEK HNIDIUK, Czytajcie Zawadę (A. Zawada, Oset, pokrzywa. Szkice o literaturze) // 168
PIOTR WIKTOR LORKOWSKI, Fizjologia ulicy (A. Nowaczewski, Szlifibruki i flânauerzy. Figura ulicy w literaturze polskiej po 1918 roku) // 170
AGNIESZKA SZOSTAK, Raje i apokalipsy dwudziestowiecznej literatury (Z. Chojnowski, Raje i apokalipsy. Studia i szkice o literaturze dwudziestowiecznej) // 171
ELIZA PTASZYŃSKA, Lipczynski (D. Bingham, Alfred Lipczynski. Malarz niepokorny) // 172
MAREK CZUKU, Poezja po Smoleńsku (R. Misiewicz, dobre-nowiny.pl) // 174
PIOTR WIKTOR LORKOWSKI, Poszukiwacz czasotrwałych treści (L. Engelking, Muzeum dzieciństwa) // 175
ARTUR FRYZ, Współautobiografie czytającego ciała (J. Szatkowski, To tak nieprawdopodobne, że aż prawdziwe; Tryptyk) // 177
GRZEGORZ KOCIUBA, Czy tylko chłód? (J. Krawiec, Chłód) // 180
BARBARA SOKOŁOWSKA, Stroiciel mowy. Bogdan Jaremin (B. Jaremin, Ulotne rzemiosła; Stroiciel mowy) // 182
TERESA TOMSIA, Między rzeczywistym a wyobrażonym (K. Stołecka, Obcowanie) // 183
IZABELA FIETKIEWICZ-PASZEK, Punkty przecięcia, zmiany czasu (D. Ryst, Punkty przecięcia) // 183
ANNA CIARKOWSKA, O słowach zbędnych i niezbędnych (A.D. Liskowacki, Skerco) // 184
ANDRZEJ ZANIEWSKI, Do wkrótce (W. Nocny, Do wkrótce) // 186
KONRAD LISKOWACKI, Koszmary miejskie (trochę) (City 2. Antologia Polskich Opowiadań Grozy) // 187
STANISŁAW ZAŁUSKI, Koniec i Początek – dla dzieci (W. Fułek, Od końca do początku lub odwrotnie) // 189

10 ZDAŃ O…

Robert RUTKOWSKI: J. Kałwak, Wiersze z mułu, z pyłu, z powietrza (s. 192), W. Kulling, Krzesełko Goulda (193); Ewa ŚWIĄC: M. Jankowska, Skrzyżowanie (192); Piotr W. LORKOWSKI: Ł. Jarosz, Wolny ogień (193); R. Miniak, Drzewostany (194); T. Radziewicz, Sonia zmienia imię (194); Katarzyna PANFIL: A. Tomaszewski, Fragmenty ćwiczenia urywki zdań (195).

OGRÓD DEBIUTÓW

PIOTR WIKTOR LORKOWSKI, Ogród debiutów (10) [A. Dwojnych, gadu gadu; J. Bonarska, zmienność funkcji; M. Jurzysta, ciuciubabka; P. Korzeniewska, Usta Vivien Leigh] ..196

KRÓTKO

Mediateka w Sopocie, Roman WOJCIECHOWSKI; Michał Jagiełło w cyklu „Wiersze na piętrze”, Piotr W. RUDZKI; Głosy przy ogniu, głosy przy wodzie, Jarosław WRÓBLEWSKI; Kronika olsztyńska, Piotr W. RUDZKI; „Wybitni indywidualiści”, czyli laureaci Literackiej „Gdyni”, (red.); Poeci w obiektywie Grażyny Niezgody, Jarosław WRÓBLEWSKI // 200–206

KARTKI ZZA OCEANU

KATARZYNA JERZAK, Sopot a Ameryka, czyli rzecz o kolibrach // 207

VIII OGÓLNOPOLSKI KONKURS POETYCKI IM. MICHAŁA KAJKI

Wiersze laureatów: Karola MROZIŃSKIEGO, Grzegorza SMOLIŃSKIEGO, Janusza KORYLA, Piotra JEMIOŁO, Bogdana FURTAKA, Dawida Jana KUJAWY, Magdaleny ZAWILSKIEJ, Klaudii Pauliny ORŁOWSKIEJ, Joanny NOWAK i Justyny CHARKIEWICZ

NOTY O AUTORACH // 216–219

ZAPROSILI NAS // 220–221

WYDAWNICTWA NADESŁANE // 100, 114, 133, 190, 199

BIBLIOTEKA „TOPOSU” // 222–223

NA OKŁADCE

Na okładce praca Andrzeja Dudzińskiego z cyklu Haiku.

We use cookies to personalise content and ads, to provide social media features and to analyse our traffic. We also share information about your use of our site with our social media, advertising and analytics partners. View more
Cookies settings
Accept
Privacy & Cookie policy
Privacy & Cookies policy
Cookie name Active

Polityka prywatności

Instytut Książki dba o poszanowanie prywatności osób korzystających z jego serwisów w domenie www.topos.com.pl. Dane, które zbieramy, są wykorzystywane wyłącznie do celów statystycznych.

Jakie dane o Tobie zbieramy?

Dane zbierane automatycznie:
Gdy odwiedzasz naszą stronę internetową automatycznie zbierane są dane dotyczące Twojej wizyty, np. Twój adres IP, nazwa domeny, typ przeglądarki, typ systemu operacyjnego, miejscowość, w której mieszkasz, itp.

Dane zbierane, gdy kontaktujesz się z nami:
Gdy kontaktujesz się z nami za pomocą telefonu lub poczty e-mail, przekazujesz nam swoje dane osobowe, np. imię, nazwisko, adres e-mail, itp. Wszystkie dane zbieramy tylko i wyłącznie w celach kontaktowych. Nie przekazujemy ich stronom trzecim i nie przechowujemy dłużej niż to konieczne.

W jaki sposób wykorzystujemy Twoje dane?

W żadnym wypadku nie będziemy sprzedawali danych zebranych o Tobie podmiotom trzecim.
Dane zbierane automatycznie mogą być użyte do analizy zachowania użytkowników na naszej stronie internetowej, zbierania danych demograficznych o naszych użytkownikach lub do personalizacji zawartości naszych stron internetowych. Dane te są zbierane automatycznie.

Dane zbierane w trakcie korespondencji pomiędzy Tobą a naszym serwisem będą wykorzystane wyłącznie w celu odpowiedzi na Twoje zapytanie.

W przypadku kontroli Generalnego Inspektora Ochrony Danych Osobowych Twoje dane mogą zostać udostępnione pracownikom Biura GIODO zgodnie z ustawą o ochronie danych osobowych.

Wykorzystanie ciasteczek („cookies”)

Nasza strona internetowa wykorzystuje ciasteczka, które służą m.in. identyfikacji Twojej przeglądarki podczas korzystania z naszej witryny, abyśmy wiedzieli, jaką stronę Ci wyświetlić. Ciasteczka pomagają nam dostosować naszą ofertę do odpowiednich odbiorców i sprawdzić skuteczność docierania publikowanych informacji do określonej grupy użytkowników. Ciasteczka nie zawierają żadnych danych osobowych.

Większość używanych przeglądarek, zarówno na komputerach, jak i smartfonach czy innych urządzeniach, domyślnie akceptuje pliki „cookies”. Gdy zechcesz zmienić domyślne ustawienia, możesz to zrobić w przeglądarce. W przypadku problemów z ustawieniem zmian należy skorzystać z opcji „Pomoc” w menu używanej przeglądarki.

Wiele plików „cookies” pozwala na wygodniejsze i efektywniejsze korzystanie z serwisu. Wyłączenie ich może spowodować nieprawidłowe wyświetlanie się treści serwisu w przeglądarce.

Zmiany naszej Polityki prywatności

Zastrzegamy sobie prawo do zmiany niniejszej Polityki prywatności poprzez opublikowanie nowej Polityki prywatności na tej stronie.
W razie pytań dotyczących ochrony prywatności prosimy o kontakt, nasze dane kontaktowe podane są na stronie internetowej.

W zakresie nieuregulowanym niniejszą Polityką prywatności obowiązują przepisy z zakresu ochrony danych osobowych RODO.

Save settings
Cookies settings
Skip to content