TOPOS NR 3 (130) 2013

POEZJA

RYOKAN, *** We wszystkich dziesięciu…, *** Za leniwy jestem…, *** Pierwsze dni wiosny…, przeł. Andrzej SZUBA // 6
JANUSZ STYCZEŃ, Ognisko i księżyc, Śmiertelna para // 41
JÓZEF KURYLAK, Lustro w hotelu // 48
ROBERT RUTKOWSKI, Co jest dobre, Nikt za ciebie, W pociągu, Ten wiersz, W 45. Rocznicę śmierci René Magritte’a // 61
JANUSZ DRZEWUCKI, Pierwsza niedziela lipca, czyli cisza w Warszawie // 82
GRZEGORZ KOCIUBA, Chłód, Przeszukiwania, Plama, Cień // 106
Ks. JANUSZ KOBIERSKI, Bywa i tak, Co to będzie // 115
MACIEJ KRZYŻAN, milczenie, wyznanie, pożądanie, zaproszenie, barbarzyńcy, poezja (nie)hermetyczna // 117
GRZEGORZ KWIATKOWSKI, zresztą, również, Bruno Schleinstein, ur. 1932 zm. 2010, spalanie // 128
WOJCIECH SOŁTYS, Marek Dyjak, Marek Dyjak II // 135

MIRON BIAŁOSZEWSKI

TADEUSZ SOBOLEWSKI, Nieodkryty Białoszewski // 9
PAWEŁ TAŃSKI, „Dla nikogo nie jestem osobą pierwszą”. O Tajnym dzienniku Mirona Białoszewskiego // 16
MARCIN CZERWIŃSKI, Po dzienniku, po życiu // 21
URSZULA GLENSK, „Dziennik jest żywą powieścią” // 23
PIOTR MICHAŁOWSKI, Pod ścianą wiersza // 28
ADAM POPRAWA, Taki traf też mu się // 37

ESEJE/ SZKICE/ PRZYCZYNKI KRYTYCZNE/ LISTY

BARTOSZ SUWIŃSKI, Gramatyki istnienia. Śladem Krystyny Miłobędzkiej // 43
ILONA CZECHOWSKA, Adam Mickiewicz w tłumaczeniu Dedeciusa na język niemiecki // 53
ARTUR FRYZ, Literatura jako uścisk nieobecnej dłoni (o Ręce Flauberta Renaty Lis myśli kilka) // 121
ARTUR NOWACZEWSKI, Mieczysława Orskiego krytyka dla dorosłych // 131
PIOTR JÓZEF MAKSYMOWICZ, Egzystencjalna chaconne Justyny Bargielskiej // 137

TEOLOGIA POETÓW

ZOFIA ZARĘBIANKA, Obraz księdza i wizja kościoła w poezji księdza Jana Twardowskiego // 64

PROZA / DZIENNIKI

WOJCIECH KASS, Notes (20) // 69
TOMASZ TABAKO, Opera za trzy grosze // 87
JADWIGA NOWAK, Pasja według Szyszko-Bohusza // 109

RECENZJE

IZABELA FIETKIEWICZ-PASZEK, O wyzwalaniu słów i obszarach wątpliwości (A. Grabowski, Jaśnienie) // 141
ZBIGNIEW CHOJNOWSKI, Z potrzeby języka, sumienia i wspólnoty (S. Matusz, Cisza) // 142
AGNIESZKA RYDZ, Dar zwyczajności (K. Nowosielski, Okno od północy) // 143
EWA ŚWIĄC, Słowa i dusza (M. Czuku, Facet z szybą) // 144
JANUSZ RYSZKOWSKI, Ja i tamta druga (T. Rudowicz, Podobno jest taka rzeka) // 146
ADRIANA SZYMAŃSKA, „Słowa ciągną do wzajemności” (A. Syska, Na ogród gorejący) // 147
TERESA RUDOWICZ, „Każde przebudzenie, to odrobina narodzin” (Cz. Sobkowiak, Powieść ze snu) // 149
GRZEGORZ KOCIUBA, Leo Messi idzie na Mszę Trydencką (K. Szeremeta, Nowy dokument tekstowy) // 150
ARTUR NOWACZEWSKI, Mity i listy (J. Kerouac i A. Ginsberg, Listy) // 152
PIOTR W. LORKOWSKI, Łaska twórczego bycia (Poznawanie Kazimierza Hoffmana. Filozoficzno-kulturowe źródła i konteksty, red. R. Mielhorski i M. K. Siwiec) // 153
MAGDALENA JAŻDZIEWSKA, O Iłłakowiczówny obliczach polskości (J. Matyskieła, Polska w poezji Kazimiery Iłłakowiczówny) // 154
MACIEJ SABAL, Manekiny (K. Maliszewski, Manekiny) // 156
ANNA FIGA, Przechadzka, makatka i płaskostopie (A. Ziemianin, Z nogi na nogę) // 157
KONRAD LISKOWACKI, Gorzki posmak kardamonu (A. Mahjar-Barducci, Pakistan Express) // 158
WOJCIECH FUŁEK, Epitafium czy epos? (F. Walicki, Epitafium na śmierć rock and rolla) // 160

10 ZDAŃ O…

Agnieszka WÓJTOWICZ, A. Janko, Pasja według św. Hanki; K. Jakubiak, Nieostre widzenia; M. L. Bednarek, Sianoskręt (s. 161–162); Robert RUTKOWSKI, P. Grobliński, Inne sprawy dla reportera; M. Partyka, Eskapady; B. Prejs, ce ha (s. 163–165); Piotr Wiktor LORKOWSKI, Z. Milewski, Zagrabki; B. Piórkowska, International; M. Bieszczad, Okolice Gerazy; S. Płatek, awaria migawki; H. Słysz, 61 wierszy; Ł. Jarosz, Pełna krew, P. Podlipniak, Karmageddon (s. 165–170); Jerzy GRUPIŃSKI, O. Socha, Początek choroby (s. 169).

OGRÓD DEBIUTÓW

PIOTR WIKTOR LORKOWSKI, Ogród debiutów (14)
[Katarzyna FETLIŃSKA, Glossolalia; Szymon SZWARC, Kot w tympanonie; Jarosław MOSER, wizja lokalna; Maciej SKALIK, Różne odcienie szarości] // 171–174

KONKURSY / FESTIWALE // 4, 5

NOTY O AUTORACH // 175–179

ZAPROSILI NAS // 180–182

WYDAWNICTWA NADESŁANE // 60, 68, 119, 130

BIBLIOTEKA „TOPOSU” // 183–184

NA OKŁADCE

Luty 1962, Warszawa, Polska. Adaptacja Kordiana w Teatrze Osobnym. Miron Białoszewski w roli tytułowej. Fot. Irena Jarosińska, zbiory Ośrodka Karta.

 

Redaktorem bloku tekstów poświęconych Mironowi Białoszewskiemu jest Adrian Gleń.
Dziękujemy.

We use cookies to personalise content and ads, to provide social media features and to analyse our traffic. We also share information about your use of our site with our social media, advertising and analytics partners. View more
Cookies settings
Accept
Privacy & Cookie policy
Privacy & Cookies policy
Cookie name Active

Polityka prywatności

Instytut Książki dba o poszanowanie prywatności osób korzystających z jego serwisów w domenie www.topos.com.pl. Dane, które zbieramy, są wykorzystywane wyłącznie do celów statystycznych.

Jakie dane o Tobie zbieramy?

Dane zbierane automatycznie:
Gdy odwiedzasz naszą stronę internetową automatycznie zbierane są dane dotyczące Twojej wizyty, np. Twój adres IP, nazwa domeny, typ przeglądarki, typ systemu operacyjnego, miejscowość, w której mieszkasz, itp.

Dane zbierane, gdy kontaktujesz się z nami:
Gdy kontaktujesz się z nami za pomocą telefonu lub poczty e-mail, przekazujesz nam swoje dane osobowe, np. imię, nazwisko, adres e-mail, itp. Wszystkie dane zbieramy tylko i wyłącznie w celach kontaktowych. Nie przekazujemy ich stronom trzecim i nie przechowujemy dłużej niż to konieczne.

W jaki sposób wykorzystujemy Twoje dane?

W żadnym wypadku nie będziemy sprzedawali danych zebranych o Tobie podmiotom trzecim.
Dane zbierane automatycznie mogą być użyte do analizy zachowania użytkowników na naszej stronie internetowej, zbierania danych demograficznych o naszych użytkownikach lub do personalizacji zawartości naszych stron internetowych. Dane te są zbierane automatycznie.

Dane zbierane w trakcie korespondencji pomiędzy Tobą a naszym serwisem będą wykorzystane wyłącznie w celu odpowiedzi na Twoje zapytanie.

W przypadku kontroli Generalnego Inspektora Ochrony Danych Osobowych Twoje dane mogą zostać udostępnione pracownikom Biura GIODO zgodnie z ustawą o ochronie danych osobowych.

Wykorzystanie ciasteczek („cookies”)

Nasza strona internetowa wykorzystuje ciasteczka, które służą m.in. identyfikacji Twojej przeglądarki podczas korzystania z naszej witryny, abyśmy wiedzieli, jaką stronę Ci wyświetlić. Ciasteczka pomagają nam dostosować naszą ofertę do odpowiednich odbiorców i sprawdzić skuteczność docierania publikowanych informacji do określonej grupy użytkowników. Ciasteczka nie zawierają żadnych danych osobowych.

Większość używanych przeglądarek, zarówno na komputerach, jak i smartfonach czy innych urządzeniach, domyślnie akceptuje pliki „cookies”. Gdy zechcesz zmienić domyślne ustawienia, możesz to zrobić w przeglądarce. W przypadku problemów z ustawieniem zmian należy skorzystać z opcji „Pomoc” w menu używanej przeglądarki.

Wiele plików „cookies” pozwala na wygodniejsze i efektywniejsze korzystanie z serwisu. Wyłączenie ich może spowodować nieprawidłowe wyświetlanie się treści serwisu w przeglądarce.

Zmiany naszej Polityki prywatności

Zastrzegamy sobie prawo do zmiany niniejszej Polityki prywatności poprzez opublikowanie nowej Polityki prywatności na tej stronie.
W razie pytań dotyczących ochrony prywatności prosimy o kontakt, nasze dane kontaktowe podane są na stronie internetowej.

W zakresie nieuregulowanym niniejszą Polityką prywatności obowiązują przepisy z zakresu ochrony danych osobowych RODO.

Save settings
Cookies settings
Skip to content