TOPOS NR 1-2 (122-123) 2012

POEZJA

KRZYSZTOF KARASEK, Pieśń miłosna na odejście starego roku, Ukąszenie oficerskie a życie w realu, O poezji nowej // 5
PRZEMYSŁAW DAKOWICZ, Ćwiczony // 11
EMILY DICKINSON, Wiersze, przeł. Andrzej SZUBA // 100
ZDZISŁAW MIKŁASZEWICZ, Rovigo, Skarabeusz, Pytia, John Wayne // 107
TERESA TOMSIA, Odgłosy, Nieużyte pióro // 147
MARTYNA TOMCZYK, rozbieranie, wiertarka, Warszawa, chodźmy spać, wracam ale // 150
EDA OSTROWSKA, *** Madonnie na kołaczu…, *** Kobiety ikony…, *** Te świeczki…, *** Judasz wkłada rękę…, *** Śmierć szczęśliwa…, *** Dusza uwięziona, *** Złoty piasek…, *** Już się nie cofnę, Życiorys poetycki // 164
BEATA PATRYCJA KLARY, poeta jest wart nic więcej nad to, co napisał // 168
TADEUSZ DZIEWANOWSKI, Regencja, Bóg filozofów, Na gapę, Ratowanie wierszy // 176
JANUSZ KOTAŃSKI, Poeta po pięćdziesiątce, Acedia moderna, *** obejrzałem wystawę, Wyjeżdżając z zona industriale w Mestre, Nowogródczyzna 1949 „Olech” ginie na czwartej linii obławy NKWD // 189
ADAM MAJEWSKI, Spotkanie z amerykańskim poetą (Nowy Orlean), Metempsychoza (Nowy Orlean ogrody dzielnicy francuskiej), Marksville, Luizjana // 192

JAMES JOYCE

JAMES JOYCE, Tutto è Sciolto / Wszystko stracone, Na plaży w Fontana, Sam, przeł. Andrzej SŁOMIANOWSKI // 26
ANDRZEJ SŁOMIANOWSKI, Pomes Penyeach – nota informacyjna // 28
MICHALINA KMIECIK, Liryczna muzyczność. Chamber Music Jamesa Joyce’a // 31
JOANNA BARSKA, Syreny: kilka słów o muzycznym potencjale prozy Joyce’a // 40
KATARZYNA BAZARNIK, Finnegansowe ABC // 50
TOMASZ KOWALSKI, Joyce w polskim teatrze – kilka epizodów // 59
Jerzy Grzegorzewski wystawia Joyce’a. Z Joanną WALASZEK oraz Anną R. BURZYŃSKĄ rozmawia Magdalena URBAŃSKA // 67
EWELINA TWARDOCH, „Deformacja estetyczna” jako strategia obrazowania świata przedstawionego w prozatorskiej twórczości Jamesa Joyce’a // 73
PRZEMYSŁAW PEŁKA, Czas słowem i obrazem domknięty. Funkcje czasu w Ulissesie Joyce’a a zagadnienie temporalności w kinie fabularnym // 82
MAGDALENA MARCINIAK, Derrida jako czytelnik Joyce’a // 91
ALEKSANDRA WACHACZ, Czy lubi pan trufle, panie Joysie? // 97

SKRYTKA POCZTOWA

BOGUSŁAWA LATAWIEC, Herbertowskie dedykacje // 103

ESEJE/ SZKICE/ PRZYCZYNKI KRYTYCZNE/ LISTY

DARIUSZ PACHOCKI, Przystań nad Sekwaną. Nieznana korespondencja Edwarda Stachury i Jana Brzękowskiego // 110
WOJCIECH KUDYBA, Mejl o zbieraniu jabłek (do Janka Kaspra) // 124
BARTOSZ SUWIŃSKI, Pod napiętym łykiem języka. Wiersze Andrzeja Słomianowskiego // 128
STANISŁAW JASIONOWICZ, „Po co są wierszyki?” – o poezji Barbary Gruszki-Zych // 136
MAGDALENA NOWICKA, „Ile jest przecieru ze słowa?” // 170
KRZYSZTOF KRASUSKI, Przygody krytycznego umysłu (o Niewybaczalnych sentymentach Tomasza Burka) // 205
MAREK BERNACKI, Ślady bezdomnej obecności (o najnowszej książce krytycznoliterackiej Mariana Stali Niepojęte: Jest) // 211

TEOLOGIA POETÓW

ZOFIA ZARĘBIANKA, Sposoby komunikowania treści mistycznych w twórczości poetyckiej Karola Wojtyły // 118

PROZA / DZIENNIKI

WOJCIECH KASS, Notes (16) // 153
FELIKS NETZ, Pręgierz // 178
KAROL MALISZEWSKI, Manekiny // 195
DOROTA NOWAKÓWNA, Ciotka // 200

RECENZJE

ZOFIA ZARĘBIANKA, Napisać wiersz ciszą (Z. Jankowski, Zaraz przyjdzie) // 217
DANIELA EWA ZAJĄCZKOWSKA, Całkiem proste wiersze (K. Karasek, Wiatrołomy) // 218
JANUSZ RYSZKOWSKI, Elegijnie, cicho, mądrze (I. Wyczółkowska, Bilet na wodolot) // 219
TERESA RUDOWICZ, Całość – „kartka, którą można złożyć” (M. Machnicki, Całość) // 221
IZABELA FIETKIEWICZ-PASZEK, Performance (G. Jakubowska-Fijałkowska, Performance) // 222
ELŻBIETA ROGUCKA, Czerń, biel i pramateria (J. Napiórkowski, Fortepiany i delfiny) // 223
BARBARA SOKOŁOWSKA, Topielec zieleni wyzwolony (M. Stokowski, Stroiciel lasu) // 225

OGRÓD DEBIUTÓW

PIOTR WIKTOR LORKOWSKI, Ogród debiutów (8)
[Michał CZAJA, Bo to nowa krytyka będzie o miłości, Joanna BORZĘCKA, slalom songs, Bartosz Wiczkowski, Północna strona, Justyna KRAWIEC, chłód] // 228

KRÓTKO

Gdzie jest „Generał”?, Krzysztof KUCZKOWSKI; Pod znakiem Walsera, Monika MALESSA-DROHOMIRECKA; Skacz Marysiu, Krzysztof KUCZKOWSKI; Spojrzenia 2011, Teresa TOMSIA; 10 lat Biblioteki Telgte, Teresa TOMSIA; Olga Kubińska, „Wiersze na piętrze”, Piotr W. RUDZKI // 232-238

TOPOS 2011. BIBLIOGRAFIA OSOBOWA I RZECZOWA oprac. Magda Stecka

KONKURSY // 9, 10, 24

WYDAWNICTWA NADESŁANE // 167, 194, 199, 231, 255

NOTY O AUTORACH // 241-244

BIBLIOTEKA „TOPOSU” // 239-240

ZAPROSILI NAS // 200-201

NA OKŁADCE

Na okładce obraz Rogera Cummiskey’a (www.rogercummiskey.com) z cyklu James Joyce the pluralist / James Joyce wielokrotny, akwarela, 40 x 50 cm.

We use cookies to personalise content and ads, to provide social media features and to analyse our traffic. We also share information about your use of our site with our social media, advertising and analytics partners. View more
Cookies settings
Accept
Privacy & Cookie policy
Privacy & Cookies policy
Cookie name Active

Polityka prywatności

Instytut Książki dba o poszanowanie prywatności osób korzystających z jego serwisów w domenie www.topos.com.pl. Dane, które zbieramy, są wykorzystywane wyłącznie do celów statystycznych.

Jakie dane o Tobie zbieramy?

Dane zbierane automatycznie:
Gdy odwiedzasz naszą stronę internetową automatycznie zbierane są dane dotyczące Twojej wizyty, np. Twój adres IP, nazwa domeny, typ przeglądarki, typ systemu operacyjnego, miejscowość, w której mieszkasz, itp.

Dane zbierane, gdy kontaktujesz się z nami:
Gdy kontaktujesz się z nami za pomocą telefonu lub poczty e-mail, przekazujesz nam swoje dane osobowe, np. imię, nazwisko, adres e-mail, itp. Wszystkie dane zbieramy tylko i wyłącznie w celach kontaktowych. Nie przekazujemy ich stronom trzecim i nie przechowujemy dłużej niż to konieczne.

W jaki sposób wykorzystujemy Twoje dane?

W żadnym wypadku nie będziemy sprzedawali danych zebranych o Tobie podmiotom trzecim.
Dane zbierane automatycznie mogą być użyte do analizy zachowania użytkowników na naszej stronie internetowej, zbierania danych demograficznych o naszych użytkownikach lub do personalizacji zawartości naszych stron internetowych. Dane te są zbierane automatycznie.

Dane zbierane w trakcie korespondencji pomiędzy Tobą a naszym serwisem będą wykorzystane wyłącznie w celu odpowiedzi na Twoje zapytanie.

W przypadku kontroli Generalnego Inspektora Ochrony Danych Osobowych Twoje dane mogą zostać udostępnione pracownikom Biura GIODO zgodnie z ustawą o ochronie danych osobowych.

Wykorzystanie ciasteczek („cookies”)

Nasza strona internetowa wykorzystuje ciasteczka, które służą m.in. identyfikacji Twojej przeglądarki podczas korzystania z naszej witryny, abyśmy wiedzieli, jaką stronę Ci wyświetlić. Ciasteczka pomagają nam dostosować naszą ofertę do odpowiednich odbiorców i sprawdzić skuteczność docierania publikowanych informacji do określonej grupy użytkowników. Ciasteczka nie zawierają żadnych danych osobowych.

Większość używanych przeglądarek, zarówno na komputerach, jak i smartfonach czy innych urządzeniach, domyślnie akceptuje pliki „cookies”. Gdy zechcesz zmienić domyślne ustawienia, możesz to zrobić w przeglądarce. W przypadku problemów z ustawieniem zmian należy skorzystać z opcji „Pomoc” w menu używanej przeglądarki.

Wiele plików „cookies” pozwala na wygodniejsze i efektywniejsze korzystanie z serwisu. Wyłączenie ich może spowodować nieprawidłowe wyświetlanie się treści serwisu w przeglądarce.

Zmiany naszej Polityki prywatności

Zastrzegamy sobie prawo do zmiany niniejszej Polityki prywatności poprzez opublikowanie nowej Polityki prywatności na tej stronie.
W razie pytań dotyczących ochrony prywatności prosimy o kontakt, nasze dane kontaktowe podane są na stronie internetowej.

W zakresie nieuregulowanym niniejszą Polityką prywatności obowiązują przepisy z zakresu ochrony danych osobowych RODO.

Save settings
Cookies settings
Skip to content