TOPOS NR 5 (150) 2016

POEZJA

JAROSŁAW MAREK RYMKIEWICZ, Modraszek, Poranne czereśnie, Adagio Mozarta (z 23. Koncertu Fortepianowego) // 5
WOJCIECH KASS, Pasterz, To, Teren zagrożony poezją, Piórko // 16
GEORG TRAKL, W Wenecji, Pieśń nocna, Gródek, [szkice wierszy]. Tłum. PIOTR W. LORKOWSKI // 50
MIECZYSŁAW MACHNICKI, *** żadnych rzeczy za dużo ani za mało, *** nie wymówisz ręka nie powtórzysz noga, *** jak się ziemię okrąża naraz na dwu nogach? // 76
JANUSZ NOWAK, rozpad, …quia pul vis es in pulverem reverteris, Dzień siódmy – Wielki Poniedziałek, około 12.00 w południe // 86
JADWIGA NOWAK, Psalm 34, Psalm 96, Psalm 144, Psalm 148, *** W mieszkania profesora Reisenkampfa, Poezja, *** Zbawienna pustka // 109
MARIUSZ OLBROMSKI, Cień, W jarze sójek, ZjIawy // 129
WILFRED OWEN, Nieczułość, przeł. ANDRZEJ SZUBA // 132
WITOLD TURANT, Konkwistador, *** Już za późno na budowanie muru, Wilfred Owen // 140
ANDRZEJ SZUBA, Postscriptum DCLXXV, Postscriptum DCLXXVI, Postscriptum DCLXXVII, Postscriptum DCLXXVIII, Postscriptum DCLXXIX, Postscriptum DCLXXX, Postscriptum DCLXXXI, Postscriptum DCLXXXII, Postscriptum DCLXXXIII, Postscriptum DCLXXXIV, Postscriptum DCLXXXV // 143

NAGRODA „ORFEUSZ”

„Orfeusz” przyznany // 7
KAROL ALICHNOWICZ, Lira Orfeusza // 8
JAROSŁAW MAREK RYMKIEWICZ, Dla pana Wojciecha Kassa – tekst z prośbą o ewentualne odczytanie w czasie uroczystości przyznania Nagrody im. Gałczyńskiego // 9
JANUSZ DRZEWUCKI, Koniec lata w zdziczałym ogrodzie (laudacja) // 10
JAROSŁAW ŁAWSKI, Nieobecność; Prosta (laudacje) // 12
TOMASZ BUREK, Kutabuk (laudacja) // 13
ANTONI LIBERA, Hologramy (laudacja) // 14
BRONISŁAW MAJ, Sporysz (laudacja) // 15

ROZMOWY „TOPOSU”

Płaszcz Putramenta i koniec świata. Z TOMASZEM BURKIEM rozmawia PRZEMYSŁAW DAKOWICZ // 21

ESEJE / SZKICE / PRZYCZYNKI KRYTYCZNE

ANTONI LIBERA, Laudacja z okazji przyznania Tomaszowi Burkowi Medalu Gloria Artis w Ministerstwie Kultury w Warszawie 7 marca 2016 roku // 53
KAROL ALICHNOWICZ, Sprawa Tomasza Burka // 56
MACIEJ URBANOWSKI, Gatunki krytyczne Tomasza Burka // 68
TOMASZ GARBOL, Głos wewnętrzny? – przygoda nowoczesności // 78
KRZYSZTOF KRASUSKI, Koncepcja wspólnoty według Tomasza Burka (2) // 89
MAŁGORZATA JUDA-MIELOCH, Mąż zuchwały. O technikach formułowania ocen w tekstach krytycznych Tomasza Burka (na przykładzie Dziennika kwarantanny) // 97
AGNIESZKA RYDZ, Dopełnianie całości // 149
EMILIA MELON, Puste Piekło // 153

BŁYSKI O TOMASZU BURKU

WŁODZIMIERZ BOLECKI, Burek był i jest buntownikiem // 113
JANUSZ DRZEWUCKI, Pan od prozy (i od poezji) // 115
KRZYSZTOF DYBCIAK, Zamiast opowieści kilka wspomnień, dalej aktualnych // 119
WACŁAW HOLEWIŃSKI, Wszyscy cię potrzebujemy // 124
IWONA SMOLKA, W radiowym Tygodniku Literackim // 126

TEOLOGIA POETÓW

ZOFIA ZARĘBIANKA, Być jak dziecko na progu otwartej tajemnicy. Niezgrabne glosy do wierszy Bronisława Maja // 134

PROZA

ANNA AUGUSTYNIAK, Mocny węzeł // 146

RECENZJE

ADRIANA SZYMAŃSKA, Potęga przeciwieństw (J. Hartwig, Spojrzenie) // 158
ANDRZEJ JOŃCZYK, „Ślepe lustro” (J. E. Vold, Powiedział twórca słów) // 159
WIESŁAW SETLAK, Światy możliwe Andrzeja Szuby (Światy poetyckie Andrzeja Szuby, red. M. Kisiel, P. Majerski) // 160
WIESŁAW SETLAK, Pionierska księga o pionierach albo imagizm wkracza do Polski (Obraz i wir. Antologia anglo-amerykańskiego imagizmu, red. L. Engelking, A. Szuba) // 162

10 ZDAŃ…

ROMAN WOJCIECHOWSKI, E. Isakiewicz, Lekkie halki czarownic i inne mikropowieści, O. Dziechciarz, Pakuska; BARBARA KASICA KOŁOMYJSKA, M. Brucki, Ćwierć wieku według Anny; PIOTR WIKTOR LORKOWSKI, B. Konstrat, własny holokaust, J. Baron, Układ scalony // 165–168

OGRÓD DEBIUTÓW

PIOTR WIKTOR LORKOWSKI, Ogród debiutów (33)
[M. Ropczyński, Bez rezerwacji; J. Nawrot, Płonące główki, stygnące stópki; Z. M. Danowska, niesnaski; D. P. Żyburtowicz, Żaglowce] // 169–172

SZTUKA

IZABELA WINIEWICZ-CYBULSKA, Jerzego Tyburskiego sztuka i życie // 173

KRÓTKO

DOROTA HECK, Nagroda Czterech Kolumn 2016 dla Przemysława Dakowicza // 177
KRZYSZTOF DERDOWSKI, O wojnie informacyjnej z Polakami (uwagi wokół filmu „Smoleńsk” Antoniego Krauzego) // 179

PATRONATY „TOPOSU” / KONKURSY / LAUREACI

XI Ogólnopolski Konkurs Poetycki „Struna Orficka” im. Wojciecha Bąka – Ostrów Wielkopolski 2016 [wiersze: PAWEŁ PODLIPNIAK, MICHAŁ BANASZAK, WALDEMAR REMISIEWICZ, EMANUELA CZELADKA, PAULINA PIDZIK]
XII Ogólnopolski Konkurs Poetycki im. Michała Kajki [wiersze: MAŁGORZATA JANUSZEWSKA, MARCIN KRÓLIKOWSKI, PIOTR PIĄTEK, AGNIESZKA MAREK]
I Ogólnopolski Poetycki Konkurs Chopinowski „Hymn zachwytu” [wiersze: TERESA TOMSIA, MARIUSZ KOSMALA, EDYTA WYSOCKA]

BIBLIOTEKA „TOPOSU” // 131, 172

WYDAWNICTWA NADESŁANE // 142, 148, 164, 168

NA OKŁADCE

Tomasz Burek, Pranie 2013. Fot.: Łukasz BORKOWSKI.

We use cookies to personalise content and ads, to provide social media features and to analyse our traffic. We also share information about your use of our site with our social media, advertising and analytics partners. View more
Cookies settings
Accept
Privacy & Cookie policy
Privacy & Cookies policy
Cookie name Active

Polityka prywatności

Instytut Książki dba o poszanowanie prywatności osób korzystających z jego serwisów w domenie www.topos.com.pl. Dane, które zbieramy, są wykorzystywane wyłącznie do celów statystycznych.

Jakie dane o Tobie zbieramy?

Dane zbierane automatycznie:
Gdy odwiedzasz naszą stronę internetową automatycznie zbierane są dane dotyczące Twojej wizyty, np. Twój adres IP, nazwa domeny, typ przeglądarki, typ systemu operacyjnego, miejscowość, w której mieszkasz, itp.

Dane zbierane, gdy kontaktujesz się z nami:
Gdy kontaktujesz się z nami za pomocą telefonu lub poczty e-mail, przekazujesz nam swoje dane osobowe, np. imię, nazwisko, adres e-mail, itp. Wszystkie dane zbieramy tylko i wyłącznie w celach kontaktowych. Nie przekazujemy ich stronom trzecim i nie przechowujemy dłużej niż to konieczne.

W jaki sposób wykorzystujemy Twoje dane?

W żadnym wypadku nie będziemy sprzedawali danych zebranych o Tobie podmiotom trzecim.
Dane zbierane automatycznie mogą być użyte do analizy zachowania użytkowników na naszej stronie internetowej, zbierania danych demograficznych o naszych użytkownikach lub do personalizacji zawartości naszych stron internetowych. Dane te są zbierane automatycznie.

Dane zbierane w trakcie korespondencji pomiędzy Tobą a naszym serwisem będą wykorzystane wyłącznie w celu odpowiedzi na Twoje zapytanie.

W przypadku kontroli Generalnego Inspektora Ochrony Danych Osobowych Twoje dane mogą zostać udostępnione pracownikom Biura GIODO zgodnie z ustawą o ochronie danych osobowych.

Wykorzystanie ciasteczek („cookies”)

Nasza strona internetowa wykorzystuje ciasteczka, które służą m.in. identyfikacji Twojej przeglądarki podczas korzystania z naszej witryny, abyśmy wiedzieli, jaką stronę Ci wyświetlić. Ciasteczka pomagają nam dostosować naszą ofertę do odpowiednich odbiorców i sprawdzić skuteczność docierania publikowanych informacji do określonej grupy użytkowników. Ciasteczka nie zawierają żadnych danych osobowych.

Większość używanych przeglądarek, zarówno na komputerach, jak i smartfonach czy innych urządzeniach, domyślnie akceptuje pliki „cookies”. Gdy zechcesz zmienić domyślne ustawienia, możesz to zrobić w przeglądarce. W przypadku problemów z ustawieniem zmian należy skorzystać z opcji „Pomoc” w menu używanej przeglądarki.

Wiele plików „cookies” pozwala na wygodniejsze i efektywniejsze korzystanie z serwisu. Wyłączenie ich może spowodować nieprawidłowe wyświetlanie się treści serwisu w przeglądarce.

Zmiany naszej Polityki prywatności

Zastrzegamy sobie prawo do zmiany niniejszej Polityki prywatności poprzez opublikowanie nowej Polityki prywatności na tej stronie.
W razie pytań dotyczących ochrony prywatności prosimy o kontakt, nasze dane kontaktowe podane są na stronie internetowej.

W zakresie nieuregulowanym niniejszą Polityką prywatności obowiązują przepisy z zakresu ochrony danych osobowych RODO.

Save settings
Cookies settings
Skip to content