W tekście zatytułowanym „Metafizyka, sztuka i molo” Tomasz Kłusek pisze o antologii „Toposu”:
„Dyskurs światopoglądowy jaki wyłania się z kart zbioru ‘ranek / mane’, idzie pod prąd nurtu desakralizacji, rozpanoszonego sekularyzmu czy – mówiąc bardziej ogólnie – stanowi wyraz sprzeciwu wobec ukazywania ludzkiego bytowania jako pozbawionego wymiaru wertykalnego, co skutkuje m.in. tym, że człowiek ‘wyzwolony’ z więzów religijności i metafizyczności, nie jest w stanie stworzyć wartościowych dzieł sztuki. Oczywiście wszystko to odbywa się pod hasłem odrzucania jakiejkolwiek aksjologii, ale tego rodzaju uzasadnienia stanowią tylko nieprzekonujące usprawiedliwienie indolencji. Autorzy antologii ‘Toposu’ opowiadają się za metafizyką i sztuką, za wielką tradycją kulturową i wartościami, które wypracowywał człowiek w ciągu całych swych dziejów. I choć pochodzą z różnych miejscowości z całej Polski, to właśnie redakcja dwumiesięcznika wydawanego w Sopocie koordynuje ów bunt ludzi pióra i nauki. ‘Topos’ zajmuje szczególne miejsce na literackiej mapie Polski. Czyżby morskie widoki rozpościerające się z najdłuższego molo w kraju otwierały perspektywy nieobecne gdzie indziej? Swoją antologią Krzysztof Kuczkowski zdaje się to potwierdzać”.
[„Akcent”, 4(166)2021]