Sytuacja intymna. Sztuki teatralne Jarosława Jakubowskiego nowością Biblioteki Toposu

Zapowiadamy ukazanie się tomu Sytuacja intymna. Sztuki teatralne Jarosława Jakubowskiego.  Sytuacja intymna to w zasadzie sztuki i sztuczki o sztuce i literaturze. Podkreślają to tytuły kolejnych utworów, jak: Nowa sztuka, Sztuka teatralna, Postdramat, Wielka powieść współczesna, Kuchnia metafor czy Opera ponowoczesności. Jej bohaterami są m.in. Dramaturg, Poeta, Reżyser, Aktor, Krytyk, Hermetyczny prozaik. Dramaturg, bohater Nowej sztuki wyznaje: „Czuję się zmęczony i samotny”. Młoda kobieta, która na przestrzeni kilku zdań zmieniła się w Starą kobietę, co naturalnie spowodował tzw. „upływ czasu”, mówi: „Kiedyś ciągle wymyślał nowe sztuki. A chciałam mu tylko powiedzieć, że czasem patrzę na niego, gdy śpi”.

No właśnie, wymyślanie nowych sztuk nie zastąpi tzw. prawdziwego życia, ale czy może sprawić, że to nasze krótkie życie będzie ciekawsze? Oto jedno z pytań, które stawiają nowe utwory J. Jakubowskiego.

 

POSTDRAMAT

Na scenę z piskiem opon i wyciem syren wjeżdża Postdramat i wysiada z niego Reżyser.

REŻYSER
Dobry wieczór państwu. Jestem reżyserem postdramatu. Lubię nim jeździć po obumarłej okolicy i patrzeć na ostatnie liście na drzewach. Lubię też herbatę Earl Grey w listopadowe popołudnie, mgliste i ponure. No i ciepło lampy, mosiężnej lampy, która stoi zawsze tam, gdzie półleżę, aby czytać prozę artystyczną. Jest jeszcze trawa, biała trawa o poranku. Można ją czesać drucianym grzebieniem i wybierać z niego drobinki źdźbeł. Przypominam sobie wtedy…

Na scenę wchodzą Dwaj Panowie, którzy ujmują Reżysera pod ramiona, zamykają go w bagażniku Postdramatu, a następnie odjeżdżają z piskiem opon i wyciem syren.

KONIEC

HERMETYCZNY PROZAIK

Na scenę wchodzi Hermetyczny Prozaik rozbity na kilka postaci. Każdą kolejną kwestię wypowiada inna postać.

HERMETYCZNY PROZAIK
Czym według pana jest literatura?

HERMETYCZNY PROZAIK
Mogę mówić wyłącznie w swoim imieniu.

HERMETYCZNY PROZAIK
Moja proza czerpie z obserwacji życia roślin i zwierząt.

HERMETYCZNY PROZAIK
Czyż te organizmy nie są smutną metaforą otępienia?

HERMETYCZNY PROZAIK
Do działania pobudzają je wyłącznie bodźce zewnętrzne lub fizjologiczne takie, jak: światło, ciemność, zapach, głód, woda.

HERMETYCZNY PROZAIK
Chciałbym być dobrze zrozumiany.

HERMETYCZNY PROZAIK
Bezrozumne trwanie uwarunkowane instynktami albo procesami biofizycznymi.

HERMETYCZNY PROZAIK
Sploty kłączy, zgrupowania krzywych, ułomne fraktale, seryjne a niepowtarzalne formy, niewyobrażalnie długie okresy spoczynku upodabniające tę wegetację do królestwa śmierci.

HERMETYCZNY PROZAIK
Znalazłem kiedyś obgryzioną do kości nóżkę sarny.

HERMETYCZNY PROZAIK
Potrząsnąłem nią i uzyskałem czysty dźwięk.

HERMETYCZNY PROZAIK
Koniec zawiera się w początku.

HERMETYCZNY PROZAIK
Chodzi o to, żeby nigdy nie zasnąć.

HERMETYCZNY PROZAIK
Dobranoc.

HERMETYCZNY PROZAIK
Dobranoc.

HERMETYCZNY PROZAIK
Dobranoc.

HERMETYCZNY PROZAIK
Dobranoc.

Hermetyczny Prozaik we wszystkich postaciach heroicznie walczy z sennością.

KONIEC

 

WIELKA POWIEŚĆ WSPÓŁCZESNA

Na scenie szklany stolik, po jego obu stronach fotele obrotowe. Na jednym z foteli siedzi Prowadzący.

PROWADZĄCY
A teraz przed państwem Wielka Powieść Współczesna! Przywitajmy ją brawami!

Na scenę wchodzi Wielka Powieść Współczesna, która zajmuje miejsce po drugiej stronie szklanego stolika. Wielka Powieść Współczesna jest niewidzialna oraz niesłyszalna.

PROWADZĄCY
No dobrze, ale co chce pani przez to powiedzieć?

Przez scenę przetacza się potworny wicher, który ogołaca ją z wszystkich postaci i rekwizytów.

KONIEC

 

 

 

 

 

JAROSŁAW JAKUBOWSKI – ur. w 1974 roku w Bydgoszczy. Poeta, prozaik, dramatopisarz. Autor tomów wierszy, między innymi: Pseudo, Światło w lesie, Wzruszenia, Bardzo długa zima, Dzień, w którym umarł Belmondo, powieści i zbiorów opowiadań: Slajdy, Cyryl, dlaczego to zrobiłeś?, Oczy pełne strachu, Rzeka zbrodni, Hejter, Wojna, Ciemna Dolina oraz zbiorów sztuk teatralnych: Generał i inne dramaty polityczne, Prawda i inne dramaty, Witaj Barabaszu, Czerwony autobus. Didaskalia, Znaki. Dramaty, a także dramatów wystawianych na scenie, w Teatrze Telewizji i Teatrze Polskiego Radia. Laureat Grand Prix 6. Festiwalu Polskich Sztuk Współczesnych „Raport” 2011 w Gdyni za Generała. Laureat nagrody głównej Festiwalu Dwa Teatry 2019 w Sopocie za scenariusze spektakli telewizyjnych Generał Znaki. Mieszka w Koronowie.

We use cookies to personalise content and ads, to provide social media features and to analyse our traffic. We also share information about your use of our site with our social media, advertising and analytics partners. View more
Cookies settings
Accept
Privacy & Cookie policy
Privacy & Cookies policy
Cookie name Active

Polityka prywatności

Instytut Książki dba o poszanowanie prywatności osób korzystających z jego serwisów w domenie www.topos.com.pl. Dane, które zbieramy, są wykorzystywane wyłącznie do celów statystycznych.

Jakie dane o Tobie zbieramy?

Dane zbierane automatycznie:
Gdy odwiedzasz naszą stronę internetową automatycznie zbierane są dane dotyczące Twojej wizyty, np. Twój adres IP, nazwa domeny, typ przeglądarki, typ systemu operacyjnego, miejscowość, w której mieszkasz, itp.

Dane zbierane, gdy kontaktujesz się z nami:
Gdy kontaktujesz się z nami za pomocą telefonu lub poczty e-mail, przekazujesz nam swoje dane osobowe, np. imię, nazwisko, adres e-mail, itp. Wszystkie dane zbieramy tylko i wyłącznie w celach kontaktowych. Nie przekazujemy ich stronom trzecim i nie przechowujemy dłużej niż to konieczne.

W jaki sposób wykorzystujemy Twoje dane?

W żadnym wypadku nie będziemy sprzedawali danych zebranych o Tobie podmiotom trzecim.
Dane zbierane automatycznie mogą być użyte do analizy zachowania użytkowników na naszej stronie internetowej, zbierania danych demograficznych o naszych użytkownikach lub do personalizacji zawartości naszych stron internetowych. Dane te są zbierane automatycznie.

Dane zbierane w trakcie korespondencji pomiędzy Tobą a naszym serwisem będą wykorzystane wyłącznie w celu odpowiedzi na Twoje zapytanie.

W przypadku kontroli Generalnego Inspektora Ochrony Danych Osobowych Twoje dane mogą zostać udostępnione pracownikom Biura GIODO zgodnie z ustawą o ochronie danych osobowych.

Wykorzystanie ciasteczek („cookies”)

Nasza strona internetowa wykorzystuje ciasteczka, które służą m.in. identyfikacji Twojej przeglądarki podczas korzystania z naszej witryny, abyśmy wiedzieli, jaką stronę Ci wyświetlić. Ciasteczka pomagają nam dostosować naszą ofertę do odpowiednich odbiorców i sprawdzić skuteczność docierania publikowanych informacji do określonej grupy użytkowników. Ciasteczka nie zawierają żadnych danych osobowych.

Większość używanych przeglądarek, zarówno na komputerach, jak i smartfonach czy innych urządzeniach, domyślnie akceptuje pliki „cookies”. Gdy zechcesz zmienić domyślne ustawienia, możesz to zrobić w przeglądarce. W przypadku problemów z ustawieniem zmian należy skorzystać z opcji „Pomoc” w menu używanej przeglądarki.

Wiele plików „cookies” pozwala na wygodniejsze i efektywniejsze korzystanie z serwisu. Wyłączenie ich może spowodować nieprawidłowe wyświetlanie się treści serwisu w przeglądarce.

Zmiany naszej Polityki prywatności

Zastrzegamy sobie prawo do zmiany niniejszej Polityki prywatności poprzez opublikowanie nowej Polityki prywatności na tej stronie.
W razie pytań dotyczących ochrony prywatności prosimy o kontakt, nasze dane kontaktowe podane są na stronie internetowej.

W zakresie nieuregulowanym niniejszą Polityką prywatności obowiązują przepisy z zakresu ochrony danych osobowych RODO.

Save settings
Cookies settings
Skip to content