Zapowiadamy ukazanie się tomu Sytuacja intymna. Sztuki teatralne Jarosława Jakubowskiego. Sytuacja intymna to w zasadzie sztuki i sztuczki o sztuce i literaturze. Podkreślają to tytuły kolejnych utworów, jak: Nowa sztuka, Sztuka teatralna, Postdramat, Wielka powieść współczesna, Kuchnia metafor czy Opera ponowoczesności. Jej bohaterami są m.in. Dramaturg, Poeta, Reżyser, Aktor, Krytyk, Hermetyczny prozaik. Dramaturg, bohater Nowej sztuki wyznaje: „Czuję się zmęczony i samotny”. Młoda kobieta, która na przestrzeni kilku zdań zmieniła się w Starą kobietę, co naturalnie spowodował tzw. „upływ czasu”, mówi: „Kiedyś ciągle wymyślał nowe sztuki. A chciałam mu tylko powiedzieć, że czasem patrzę na niego, gdy śpi”.
No właśnie, wymyślanie nowych sztuk nie zastąpi tzw. prawdziwego życia, ale czy może sprawić, że to nasze krótkie życie będzie ciekawsze? Oto jedno z pytań, które stawiają nowe utwory J. Jakubowskiego.
POSTDRAMAT
Na scenę z piskiem opon i wyciem syren wjeżdża Postdramat i wysiada z niego Reżyser.
REŻYSER
Dobry wieczór państwu. Jestem reżyserem postdramatu. Lubię nim jeździć po obumarłej okolicy i patrzeć na ostatnie liście na drzewach. Lubię też herbatę Earl Grey w listopadowe popołudnie, mgliste i ponure. No i ciepło lampy, mosiężnej lampy, która stoi zawsze tam, gdzie półleżę, aby czytać prozę artystyczną. Jest jeszcze trawa, biała trawa o poranku. Można ją czesać drucianym grzebieniem i wybierać z niego drobinki źdźbeł. Przypominam sobie wtedy…
Na scenę wchodzą Dwaj Panowie, którzy ujmują Reżysera pod ramiona, zamykają go w bagażniku Postdramatu, a następnie odjeżdżają z piskiem opon i wyciem syren.
KONIEC
HERMETYCZNY PROZAIK
Na scenę wchodzi Hermetyczny Prozaik rozbity na kilka postaci. Każdą kolejną kwestię wypowiada inna postać.
HERMETYCZNY PROZAIK
Czym według pana jest literatura?
HERMETYCZNY PROZAIK
Mogę mówić wyłącznie w swoim imieniu.
HERMETYCZNY PROZAIK
Moja proza czerpie z obserwacji życia roślin i zwierząt.
HERMETYCZNY PROZAIK
Czyż te organizmy nie są smutną metaforą otępienia?
HERMETYCZNY PROZAIK
Do działania pobudzają je wyłącznie bodźce zewnętrzne lub fizjologiczne takie, jak: światło, ciemność, zapach, głód, woda.
HERMETYCZNY PROZAIK
Chciałbym być dobrze zrozumiany.
HERMETYCZNY PROZAIK
Bezrozumne trwanie uwarunkowane instynktami albo procesami biofizycznymi.
HERMETYCZNY PROZAIK
Sploty kłączy, zgrupowania krzywych, ułomne fraktale, seryjne a niepowtarzalne formy, niewyobrażalnie długie okresy spoczynku upodabniające tę wegetację do królestwa śmierci.
HERMETYCZNY PROZAIK
Znalazłem kiedyś obgryzioną do kości nóżkę sarny.
HERMETYCZNY PROZAIK
Potrząsnąłem nią i uzyskałem czysty dźwięk.
HERMETYCZNY PROZAIK
Koniec zawiera się w początku.
HERMETYCZNY PROZAIK
Chodzi o to, żeby nigdy nie zasnąć.
HERMETYCZNY PROZAIK
Dobranoc.
HERMETYCZNY PROZAIK
Dobranoc.
HERMETYCZNY PROZAIK
Dobranoc.
HERMETYCZNY PROZAIK
Dobranoc.
Hermetyczny Prozaik we wszystkich postaciach heroicznie walczy z sennością.
KONIEC
WIELKA POWIEŚĆ WSPÓŁCZESNA
Na scenie szklany stolik, po jego obu stronach fotele obrotowe. Na jednym z foteli siedzi Prowadzący.
PROWADZĄCY
A teraz przed państwem Wielka Powieść Współczesna! Przywitajmy ją brawami!
Na scenę wchodzi Wielka Powieść Współczesna, która zajmuje miejsce po drugiej stronie szklanego stolika. Wielka Powieść Współczesna jest niewidzialna oraz niesłyszalna.
PROWADZĄCY
No dobrze, ale co chce pani przez to powiedzieć?
Przez scenę przetacza się potworny wicher, który ogołaca ją z wszystkich postaci i rekwizytów.
KONIEC
JAROSŁAW JAKUBOWSKI – ur. w 1974 roku w Bydgoszczy. Poeta, prozaik, dramatopisarz. Autor tomów wierszy, między innymi: Pseudo, Światło w lesie, Wzruszenia, Bardzo długa zima, Dzień, w którym umarł Belmondo, powieści i zbiorów opowiadań: Slajdy, Cyryl, dlaczego to zrobiłeś?, Oczy pełne strachu, Rzeka zbrodni, Hejter, Wojna, Ciemna Dolina oraz zbiorów sztuk teatralnych: Generał i inne dramaty polityczne, Prawda i inne dramaty, Witaj Barabaszu, Czerwony autobus. Didaskalia, Znaki. Dramaty, a także dramatów wystawianych na scenie, w Teatrze Telewizji i Teatrze Polskiego Radia. Laureat Grand Prix 6. Festiwalu Polskich Sztuk Współczesnych „Raport” 2011 w Gdyni za Generała. Laureat nagrody głównej Festiwalu Dwa Teatry 2019 w Sopocie za scenariusze spektakli telewizyjnych Generał i Znaki. Mieszka w Koronowie.