Ireneusz Staroń, sekretarz redakcji kwartalnika „Nowy Napis” rozmawia z Pauliną Subocz-Białek o jej debiucie poetyckim „Ostatni lot Filomeli” (Biblioteka „Toposu”, 2022).
Zobacz
ROZMOWY | Paulina Subocz-Białek – „Ostatni lot Filomeli”, rozmawia Ireneusz Staroń – YouTube
PAULINA SUBOCZ-BIAŁEK (ur. 1991) – literaturoznawca, krytyk literacki, historyk literatury polskiej XX wieku, poetka. Publikowała między innymi na łamach „Arcanów”, „New Books from Poland”, „Metafory”, „Nowych Książek”, „Rocznika Komparatystycznego”, „Toposu” oraz „Twórczości”. Współautorka książek: Nadkolory i nadaromaty. Schulz, Mueller, Blecher (2017), Nostalgiczna pieśń powrotu. O twórczości Floriana Czarnyszewicza (2020), Poza mapą. O „Nadberezyńcach” Floriana Czarnyszewicza (2020). Za tę ostatnią nominowana do Nagrody Literackiej im. Józefa Mackiewicza (2021). Od 2015 jest członkiem kapituły jury Nagrody Literackiej Czterech Kolumn. W 2018 była gościem międzynarodowego Conrad Festival oraz wrocławskiego Bruno Schulz Festiwal. W 2022 roku ukazał się jej debiutancki tom poetycki „Ostatni lot Filomeli”.
IRENEUSZ STAROŃ (ur. 1991) doktor nauk humanistycznych, badacz literatury polskiej XX i XXI wieku, krytyk literacki, absolwent Uniwersytetu Wrocławskiego. Afirmator metody bliskiego czytania (close reading) oraz drobiazgowych analiz filologicznych. Autor kilkudziesięciu szkiców oraz recenzji m. in. w „Arcanach”, „Metaforze”, „Nowych Książkach”, „Pamiętniku Literackim”, „Pracach Literackich”, „Toposie” oraz „Twórczości”, a także w tomach zbiorowych. W latach 2012 – 2017 członek redakcji magazynu „Uniwersal.info”. Od 2015 należy do kapituły jury Nagrody Literackiej Czterech Kolumn. Obecnie pracuje nad zbiorem opowiadań oraz tomem szkiców o literaturze najnowszej. Wraz z Pauliną Subocz-Białek napisał trzy książki historycznoliterackie: Nadkolory i nadaromaty. Schulz, Mueller, Blecher (2017), Poza mapą. O „Nadberezyńcach” Floriana Czarnyszewicza (2020), a także Nostalgiczną pieśń powrotu. O twórczości Floriana Czarnyszewicza (2020). Monografia Nadkolory i nadaromaty… znalazła się na prestiżowej liście 80. najważniejszych pozycji schulzologicznych kwartalnika „Konteksty” (2019). Zaprezentowano ją na Festiwalu Conrada i wrocławskim Bruno Schulz. Festiwal (oba 2018).